بیمه مسئولیت
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 1- بیمه مسئولیت كارفرما در مقابل كاركنان

این نوع بیمه‌نامه مسئولیت‌های قانونی كارفرما را در مقابل كاركنان در جریان كار و در صورت وقوع حوادث كارگاهی تحت پوشش قرارداده و خسارات جانی حاصله را جبران می‌کند، بدین معنی كه چنانچه در جریان انجام كار در محل كار، در اثر حادثه خسارت بدنی به كاركنان شاغل بیمه‌گذار وارد آید و مسئولیت بیمه‌گذار در این ارتباط برای بیمه‌گر محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی، شامل پرداخت هزینه‌های پزشكی و غرامت نقص عضو و فوت كاركنان می‌باشد.

كاركنان در حین انجام كار در معرض خطر یا خطراتی بسیاری قرار دارند كه بسیاری از آنها اجتناب ناپذیر می‌باشند. در صورت وقوع حادثه ناشی از كار و فعالیت كه منجر به هزینه پزشكی، نقص عضو و یا فوت كاركنان (اعم از استخدامی، قراردادی، روزمزد و...) شود، در بسیاری از موارد كارفرما مقصر شناخته شده و ناچار به جبران خسارت وارده و در صورت فوت، پرداخت دیه خواهد بود. می‌توان با خرید بیمه‌نامه مسئولیت كارفرما در قبال كاركنان این‌گونه هزینه‌ها را جبران نماید.

برخی از كارفرمایان بر این باورند كه با داشتن بیمه تامین اجتماعی برای كاركنان، از خرید بیمه‌نامه‌های مسئولیت بی‌نیاز خواهند شد. نكته قابل توجه این است كه پوشش‌های این دو بیمه‌نامه كاملاً متفاوت می‌باشند. بدین معنا كه سازمان تامین اجتماعی تعهدی در قبال پرداخت خساراتی كه مسئول آن كارفرما باشد، نداشته و یا اگر خسارات مذكور را جبران نماید طبق ماده 66 قانون تامین اجتماعی، نسبت به بازیافت آن از كارفرما اقدام می‌نماید، در حالیكه در بیمه مسئولیت كارفرما این مورد تحت پوشش می‌باشد. به عبارت دیگر چنانچه كارگری دچار نقص عضو یا فوت گردد، بیمه تامین اجتماعی صرفا مستمری پرداخت نموده و تعهدی در قبال دیه فوت یا نقص عضو نخواهد داشت در حالیكه بیمه مسئولیت متعهد پرداخت دیات مذكور می‌باشد.

رعایت‌ اصول‌ حفاظتی‌ برای پیشگیری‌ از وقوع‌ حوادث‌ كار برای‌كلیه‌ كارفرمایان‌ الزامی‌ است‌، اما قصور در اجرای‌ صحیح‌ این‌ اصول‌، منشا بروز صدمات‌ و زیان‌ به‌ كاركنان‌ می‌گردد جبران‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌ عضو ناشی‌ ازحوادث‌ كار با بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ كارفرما قابل‌ تامین‌ است‌ كلیه‌ كاركنان‌ شاغل‌ در محدوده‌ كارگاه‌ تحت‌ پوشش‌ این‌ بیمه‌ خواهند بود مگر آنكه‌ ط‌بق‌ قانون‌به‌ عنوان‌ كارگر ط‌رف‌ قرارداد كارفرما تلقی‌ نگردند .

مبنای تعیین مسئولیت كارفرما در مقابل كاركنان در هر كشوری، قانون موضوعه در این ارتباط می‌باشد و در جمهوری اسلامی ایران قانونی كه حدود و ثغور مسئولیت كارفرما در مقابل كاركنان را مشخص میكند . قانون كار كه مشتمل بر ٢٠٣ ماده و ١٢١ تبصره میباشد و در تاریخ بیست و نهم آبانماه یكهزار و سیصدو شضت ونه به تصویب نهایی رسیده است.

 

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

بیمه مسئولیت كارفرما در قبال كارگران ویژه پروژه‌های ساختمانی

بیمه‌نامه كارفرما در قبال كارگران ویژه پروژه‌های عمرانی

بیمه‌نامه كارفرما در قبال كارگران ویژه پروژه‌های تجاری، خدماتی، صنعتی، بازرگانی

 

چه کسانی به این بیمه نامه نیاز دارند:

این بیمه‌نامه را كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند تهیه نمایند از جمله شركتها، سازمانها، كارخانجات و كارگاه‌هایی كه در امورتولید، تعمیرات و خدمات فعال هستند و همچنین مجریان پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازهای بناهای مسكونی و تجاری

 

پوششهای ارائه شده دراین بیمه نامه:

پوشش‌های اصلی (اجباری):

الف- غرامت فوت و نقص عضو و هزینه‌های پزشکی

ب- پوشش‌های فرعی( کلوزهای اختیاری) شامل:

  • پوشش محل اقامت و ماموریت‌های خارج از کارگاه کارکنان
  • پوشش اماکن وابسته به کارگاه مانند رستوران, نمازخانه و ...
  • پوشش حوادث نقلیه موتوری مازاد بر تعهدات بیمه‌نامه شخص ثالث وسیله نقلیه عامل حادثه
  • پوشش حوادث وسایل نقلیه موتوری جهت کارکنان بطور کامل
  • پوشش مسئولیت پیمانکاران اصلی فرعی
  • پوشش مسئولیت مهندسین طراح, محاسب, ناظر و مشاور در قبال کارکنان
  • پوشش پرداخت غرامت فوت و نقص عضو بدون رای دادگاه
  • پوشش جبران هزینه‌های پزشکی کارکنان بدون اعمال تعرفه وزارت بهداشت
  • پوشش مطالبات تبصره یک ماده 66 قانون تامین اجتماعی
  • پوشش مسئولیت بیمه‌گذار در قبال شخص مهندسان ناظر و مشاور و پیمانکاران طرف قرارداد
  • پوشش صدمات جسمانی وارد به اشخاص ثالث در محدوده تحت پوشش بیمه نامه
  • پوشش مابه التفاوت افزایش دیات
  • پوشش پرداخت غرامت دستمزد روزانه کارکنان
  • پوشش حوادث غیر مرتبط با فعالیت اصلی بیمه شده
  • پوشش حوادث حمل و جابجایی وکاربرد مواد ناریه ومنفجره
  • پوشش دیه دوم
  •  

بیمه‌ مسئولیت‌ مدنی‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ ناشی‌از عملیات‌ ساختمانی‌- عمرانی‌

گاهی‌ در ط‌ول‌ انجام‌ عملیات‌ ساختمانی‌، خسارت‌ مالی‌ و صدمات‌جانی‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ وارد می‌آید كه‌ ناشی‌ از عملیات‌ تخریب‌، گودبرداری‌، پی‌كنی،‌ نصب‌ اسكلت و سایر كارهای‌ عمرانی‌ است‌ و صاحبكار، پیمانكار و یا كاركنان‌آنها مسئول‌ جبران‌ غرامت‌ وارده‌ خواهند بود با اخذ این‌ بیمه‌نامه، مسئولیت‌صاحبكار و كلیه‌ عوامل‌ اجرائی‌ به‌ ط‌ور مشترك‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ تحت‌ پوشش‌می‌ باشند و جبران‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌ عضو ط‌بق‌ رای‌ مراجع‌ ذیصلاح‌ قابل‌پرداخت‌ خواهد بود.

 

2- مسئولیت مدنی حرفه‌ای

در این بیمه‌نامه مسئولیت قانونی صاحبان حرف در مقابل كسانیكه در رابطه با حرفه آنها دچار خسارت جانی یا مالی گردیده‌اند تحت پوشش قرار می‌گیرد. هر فرد به تبع شغل و حرفه خود ممكن است خسارت جانی و یا مالی به افراد مرتبط با حرفه خود وارد نماید. بیمه‌های مسئولیت حرفه‌ای ضامن جبران خسارات ناشی از شغل و حرفه افراد به دیگران است.

 

انواع بیمه‌های مسئولیت حرفه‌ای كه عرضه می‌گردند عبارتند از:

الف- بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

در این بیمه‌نامه خسارات ناشی از مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشكان در قبال افراد تحت معالجه یا بیمارانی که ناشی از مسئولیت پزشک به علت اشتباه، غفلت یا قصور وی در انجام خدمات حرفه‌ای به وقوع پیوسته باشد. بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان بر اساس قانون مسئولیت مدنی و قوانین و مقررات نظام پزشکی کشور تهیه و تدوین گردیده است.

ب- بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکان

با توجه به ضرورت تامین حرفه‌ای پرستاران، ‌بهیاران، تکنسین‌های بیهوشی و اتاق عمل، تکنسین‌های رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن،M.R.I  و نیز کارشناسان و تکنسین‌های آزمایشگاه، نوارنگاری وC.S.R، این بیمه به منظور جبران خسارات ناشی از مسئولیت پیراپزشکان صادر می‌شود.

پ- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان ناظرومشاور وطراح ومحاسب

این بیمه برای برقراری تأمین حرفه‌ای مهندسان طراح، محاسب و ناظر ساختمان که در عضویت سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها، دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی و شماره امضاء شهرسازی از شهرداری می‌باشند، در برابر مالکین ساختمان‌ها، اشخاص ثالث (شامل همسایگان، عابرین و ...) و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی،(جانی و مالی) عرضه شده است.

ت- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران اماکن و مجموعه‌های ورزشی

صاحبان‌ اماکن‌ ورزشی‌ همچون‌ استخرها، سالن‌های‌ ورزشی‌ و بدنسازی‌ ضمن‌ رعایت‌ اصول‌ ایمنی‌ و حفاظتی‌، گاهی‌ با حوادثی‌ که‌ منجر به‌ نقص‌ عضو و فوت‌ و هزینه‌‌های‌ پزشکی‌ مراجعین‌ می‌شود، مواجه‌ می‌گردند که‌ مناسب‌ترین‌ راه‌ برای‌ جبران‌ غرامت‌ حوادث‌ پیش‌بینی‌ نشده‌، تهیه بیمه نامه مسئولیت‌ مدنی‌ مجموعه‌های‌ ورزشی‌‌ است‌.

شركت بیمه در این بیمه‌نامه متعهد می‌گردد كه خسارات جانی وارد به مراجعه كنندگان در محدوده مجموعه ورزشی كه ناشی از مسئولیت مدیران مجموعه ورزشی باشد، را جبران نماید. خسارات وارد به تماشاگران نیز می‌تواند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گیرد. لازم به ذكر است خسارت ناشی از حوادث ورزشی تحت پوشش نمی‌باشد.

ث- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران مراکز آموزشی

مسئولیت افرادی که در مراکز آموزشی مشغول به کار یا تحصیل هستند، بر عهده مدیران این مراکز می‌باشد. از این رو در صورتی که برای یکی از افراد در زمان حضور در مرکز آموزشی اتفاقی رخ‌ دهد، خسارات آن بر عهده مدیران مراکز می‌باشد. بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی به منظور پوشش خسارت‌های جانی احتمالی برای افراد در مراکز آموزشی صادر می‌شود.

ج- بیمه مسئولیت حرفه‌ای نمایندگان بیمه

این بیمه به منظور جبران خسارت‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت نمایندگان بیمه به علت اشتباه، غفلت یا قصور وی در انجام خدمات حرفه‌ای بیمه گری، صادر می‌شود.

 

چ- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران پارکینگ‌های عمومی و خصوصی خودرو

در صورتی که خسارتی برای افراد استفاده‌کننده از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی خودرو به‌وجود آید،‌ ممکن است مسئولیت خسارت بر عهده صاحبان پارکینگ باشد. این بیمه‌نامه کلیه خسارت‌های رخ‌داده بر اثر آتش سوزی، شکست شیشه، پاشیدن مواد شیمیایی، سرقت کلی، برخورد اجسام با خودرو در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی را جبران می‌نماید.

ح- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مسئولین فنی بیمارستان

مدیر فنی بیمارستان، درمانگاه و کلینیک مسئول مشکلات احتمالی است که در طول مراجعه بیمار به مرجع درمانی برای وی رخ می‌دهد. از این رو بیمه‌ مسئولیت مدنی مدیر فنی بیمارستان، درمانگاه، کلینیک به منظور پوشش خسارات جانی احتمالی ناشی از مسئولیت این مدیران طراحی شده است.

*در صورت احراز مسئولیت مدیر یا مدیران فنی بیمارستانها، درمانگاه ها، كلینیك ها در خصوص خسارت ناشی از فوت، نقص عضو شركت بیمه تا سقف تعهدات بیمه‌نامه جبران كننده خسارات مذكور خواهد بود.

خ- بیمه مسئولیت مدنی شركت‌های نصب / تست سیستم گازسوز خودرو

شركت هایی كه با مجوز‌های مراجع ذیصلاح اقدام به نصب یا تست سیستم‌های گازسوز اعم از CNG و یا LPG می‌نمایند، می‌توانند خسارات جانی و مالی وارد به استفاده كنندگان خودرو و اشخاص ثالث را كه ناشی از مسئولیت آن شركت باشد، تحت پوشش بیمه در آورند.

د- بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای مسئول فنی داروخانه

این بیمه‌نامه جبران كننده خسارات ناشی از قصور مسئول فنی داروخانه در ازای اشتباه و خطای سهوی وی در ارائه خدمات دارویی به مشتریان تا سقف تعهدات بیمه‌نامه خواهد بود. این بیمه‌نامه خسارات ناشی از فوت و نقص عضو را پس از احراز مسئولیت فرد جبران می‌كند.

ذ- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران و ناجیان استخر

این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به استفاده كنندگان كه ناشی از مسئولیت مدیر استخر باشد را جبران می‌نماید. همچنین مدیر استخر می‌تواند پوشش مسئولیت ناجیان غریق در قبال شناگران را نیز خریداری نماید. بدیهی است مسئولیت مدیران استخر در قبال كاركنان با تهیه پوشش بیمه مسئولیت مدنی كارفرما در قبال كاركنان بیمه می‌شود.

ر- بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای نصابان و تعمیر کاران آسانسور

با وجود اینکه که‌ تعمیر و نگهداری‌ دوره‌‌ای‌ آسانسورها از ط‌رف‌ مالکین‌ ساختمان‌های تجاری و مسکونی انجام‌ می‌شود و لیکن‌ بروز حوادث‌ ناشی‌ از سهل‌‌انگاری‌ در نگهداری‌ آنها سبب ورود صدمات‌ جانی‌ به‌ استفاده‌کنندگان‌ از آسانسور می‌‌گردد. این بیمه غرامت‌ فوت‌ و نقص‌عضو سرنشینان‌ آسانسور را در صورت‌ وقوع‌ حوادث‌ جبران‌ می‌نماید.

ز- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران شهربازی

مدیر شهربازی مسئولیت مشکلات احتمالی که در حین استفاده از دستگاه‌ها برای استفاده‌کنندگان رخ می‌دهد را بر عهده دارد. این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به استفاده كنندگان از امكانات شهربازی را كه ناشی از مسئولیت مدیر شهربازی باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد به شرط رعایت كلیه استانداردهای مربوط به تاسیسات و وسایل بازی موجود در شهربازی و وجود برنامه‌های مدون و علمی بازدیدهای دوره ای

ژ- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران هتل ها و واحد‌های اقامتی

براساس این طرح بیمه‌ای، خسارات جانی و مالی مسافران در اثر حوادث در طول مدت اقامت در هتل یا مسافرخانه بیمه می‌گردد. در ضمن چنانچه واحد اقامتی دارای امکاناتی نظیر استخر، مجموعه ورزشی، پارکینگ وغیره باشد خسارات مالی و جانی وارد به استفاده کنندگان جبران خواهد شد.

س- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران مهدکودک

در صورت وقوع حادثه برای کودکان تحت مراقبت در مهدکودک، كه ناشی از مسئولیت مدیر مهدکودک باشد، خسارت وارده، از طریق این بیمه‌نامه جبران خواهد شد. مدیر مهد كودك می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، مسئولیت مربیان در قبال كودكان تحت مراقبت را نیز تحت پوشش قرار دهد. بدیهی است مسئولیت مدنی مدیر مهد كودك در قبال پرسنل تحت عنوان بیمه مسئولیت مدنی كارفرما در قبال كاركنان پوشش داده خواهد شد.

ش- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران سینماها و سالن‌های نمایش

مدیران سالن‌های سینما، کنسرت و اجلاس در قبال خطرات احتمالی افراد استفاده‌کننده سالن‌ها مسئولیت دارند. برای پوشش خسارات جانی ناشی از خطرات احتمالی در این سالن‌ها، بیمه‌ مسئولیت حرفه‌ای مدیران سالن‌های سینما، کنسرت و اجلاس صادر می‌شود.

ص- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران رستوران ها

مدیران رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌های ساحلی در قبال خطرات احتمالی افراد استفاده‌کننده از فضا و تجهیزات آنها مسئولیت دارند. برای پوشش خسارات جانی ناشی از خطرات احتمالی در این مکان‌ها، بیمه مسئولیت مدنی مدیران رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌های ساحلی صادر می‌شود.

ض- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران تعمیرگاهها در قبال اشخاص ثالث

مسئولیت کلیه خسارت‌های وارده بر خودروها در طول مدتی که در تعمیرگاه‌ها هستند بر عهده صاحبان تعمیرگاه‌ها می‌باشد. این بیمه به منظور پوشش کلیه خسارات احتمالی ناشی از خطرات موجود در تعمیرگاه‌های مجاز صادر می‌شود.

ط- بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری

این بیمه به منظور پوشش مسئولیت خسارات مالی ناشی از مسئولیت وکلای دادگستری در قبال اشخاص ثالث صادر می‌شود.

ظ- بیمه مسئولیت حرفه‌ای سردفتران و دفتریاران

این بیمه به‌منظور پوشش خسارت‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت سردفتران و دفتریاران برای افراد ثالث صادر می‌شود.

ع- بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران اردوها و تورهای زیارتی و تفریحی

مسئولیت افرادی که در اردو هستند، بر عهده مدیر اردو است. از این رو در صورتی که برای یکی از افراد در اردو اتفاقی رخ‌ دهد، خسارات آن بر عهده مدیران اردو می‌باشد. بیمه‌ مسئولیت مدیران اردوها به منظور پوشش خسارت‌های جانی احتمالی برای افراد در اردوها صادر می‌شود.

چنانچه برای افراد شركت كننده در تورهای سیاحتی و زیارتی، حادثه‌ای رخ دهد و این حادثه ناشی از تقصیر یا سهل انگاری مدیر یا مسئول تور باشد، این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به زیان دیده را جبران می‌نماید. در این نوع بیمه‌نامه تنها خسارت جانی تحت پوشش بوده و خسارات مالی فاقد پوشش است.

 

 3- مسئولیت مدنی عمومی

براساس ماده 616 قانون مجازات اسلامي در صورتيكه فردي بواسطه بي احتياطي ، بي مبالاتي، عدم مهارت كافي باعث فوت،‌ نقص عضو و يا خسارت مالي به شخص ديگر گردد، محكوم به جبران خسارت خواهد بود. بر همين اساس در مواردي كه امكان آسيب رساندن به اشخاص ثالث ( به غير از كاركنان و افراد مرتبط با حرفه يا فعاليت كارفرما) در حين انجام كار وجود داشته باشد بيمه مسئوليت عمومي اين خسارات را جبران خواهد نمود.

به عبارت دیگر خسارت جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث که در اثر فعالیت روزمره فرد یا افراد ایجاد می‌گردد و به‌موجب قانون، عامل زیان مسئول شناخته می‌شوند را مسئولیت عمومی می‌نامند.

 

بیمه مسئولیت عمومی شامل زیرشته های ذیل می‌باشد که عبارتند از:

الف- بیمه مسئولیت آتش سوزی

گسترش‌ دامنه‌ آتش‌سوزی‌ و انفجار در مجاورت‌ محل‌ وقوع‌ حادثه‌، سبب‌ ورود خسارات‌ مالی‌ و جانی‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ می‌گردد که غرامت‌ وارده‌ به اشخاص ثالث در چارچوب‌ بیمه‌های‌ آتش‌سوزی‌ قابل‌ پرداخت‌ نیست؛‌ ولیکن‌ ‌بیمه‌‌ مسئولیت مدنی ناشی از آتش‌سوزی، کلیه‌ زیان‌‌های‌ ناشی‌ از خط‌راتی‌ همچون‌ آتش‌سوزی‌، انفجار، ترکیدگی‌ لوله‌های‌ آب‌ و ضایعات‌ آب‌ وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ را جبران‌ خواهد نمود.

ب- بیمه مسئولیت جامع شهرداری

این بيمه نامه جبران خسارت جاني و مالي وارد به شهروندان كه ناشي از قصور يا سهل انگاري شهردار يا كاركنان شهرداري در اثر خطرات عملیات عمرانی، ‌زیر بنایی و ... باشد را تحت پوشش قرار مي دهد. بافت شهري، تعداد خانوار، نوع تعهدات و آمار خسارت هاي گذشته در تعيين حق بيمه موثر مي باشد.

پ- بيمه مسئوليت مدني نصابان تابلوهاي تبليغاتي در قبال اشخاص ثالث

در این بيمه نامه خسارات جاني و مالي وارد به اشخاص ثالث ناشي از نصب، نگهداري و يا مالكيت انواع تابلو ، در صورت احراز مسئوليت بيمه گذار تا سقف تعهدات بيمه نامه جبران خواهد شد.

ت- بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان

بر اساس شرایط این بیمه، مسئولیت شکارچیان و محیط‌بانان در جریان شکار یا انجام وظایف محیط‌بانی در برابر اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد. این بیمه در صورت وجود مجوز قانونی برای فعالیت بیمه‌ شونده، ارائه می‌شود.

ث- بيمه‌ مسئوليت‌ مدني‌ دارندگان‌ ماشين‌ آلات‌ساختماني‌ و كارگاهي‌

ماشين‌ آلات‌ ساختماني‌ و كارگاهي‌ مانند لودر، بولدوزر، بيل‌مكانيكي‌، گريدر، جرثقيل‌، تاور كرين‌، غلط‌ك‌ و ليفتراك‌ به‌ ط‌ور وسيعي‌ دراجراي‌ عمليات‌ ساختماني‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌ گيرد وسعت‌ كارگاههاي‌ عمراني‌ وامكان‌ تردد ماشين‌ آلات‌ در بين‌ كارگاهها، وقوع‌ حوادث‌ جاني‌ را براي‌ اشخاص‌ثالث‌ به‌ دنبال‌ خواهد داشت‌ دارندگان‌ و رانندگان‌ ماشين‌ آلات‌ ، پيمانكاران‌اصلي‌ و فرعي‌ كه‌ ماشين‌ آلات‌ در اختيار يا تحت‌ اجاره‌ آنها است‌ ، مسئول‌جبران‌ غرامت‌ جاني‌اشخاص‌ ثالث‌ خواهند بود، مي‌ توانند نسبت‌ به‌ تهيه‌ اين‌بيمه‌ نامه‌ اقدام‌ نمايند كاركنان‌ صاحبكاران‌ و پيمانكاران‌ در اين‌ بيمه‌ نامه‌به‌ عنوان‌ اشخاص‌ ثالث‌ تلقي‌ نمي‌ گردند.

ج- بيمه‌مسئوليت‌ مدني‌ مالكين‌ آسانسور

امروزه‌ آسانسورها در ساختمان‌ هاي‌ تجاري‌ و مسكوني‌، جزء تاسيسات‌اساسي‌ به‌ شمار مي‌ روند هر چند كه‌ تعمير و نگهداري‌ دوره‌ اي‌ آسانسورها ازط‌رف‌ مالكين‌ انجام‌ مي‌ شود وليكن‌ بروز حوادث‌ ناشي‌ از سهل‌ انگاري‌ درنگهداري‌، عيوب‌ قسمت‌ هاي‌ مكانيكي‌ و الكتريكي‌ "كه‌ ناگهاني‌ بروز مي‌ نمايد" سبب‌ ورود صدمات‌ جاني‌ به‌ استفاده‌ كنندگان‌ از آسانسور مي‌ گردد بيمه‌ مسئوليت‌آسانسور قراردادي‌ است‌ كه‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌ عضو سرنشينان‌ آسانسور را در صورت‌وقوع‌ حوادث‌ جبران‌ مي‌ نمايد.

چ- بيمه مسئوليت پاركينگ هاي عمومي و خصوصي خودرو

در صورتی که خسارتی (جانی ومالی) برای افراد استفاده‌کننده از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی خودرو به‌وجود آید،‌ ممکن است مسئولیت خسارت بر عهده صاحبان پارکینگ باشد. این بیمه‌نامه کلیه خسارت‌های رخ‌داده در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی را جبران می‌نماید.

ح- بیمه مسئولیت نگهبانان مسلح بانک ها در قبال اشخاص ثالث

بیمه مسئولیت نگهبانان مسلح بانک‌ها، کلیه خسارات جانی و مالی ناشی از خطرات نگهبانان مسلح بانک‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خ- بيمه مسئوليت مديران و مسئولان صنايع در قبال خسارات وارده به اشخاص ثالث به هنگام آزمايش سلاح‌هاي جديد

د- بیمه مسئوليت مدني مديران و مسئولين انبارهاي مهمات در قبال خسارات وارده به كاركنان و اشخاص ثالث

 

4- مسئولیت شرکت های حمل و نقل

براساس ماده 388 اصلاحي قانون تجارت متصدي حمل و نقل به استناد بارنامه هاي صادره در قبال ارسال كنندگان ويا صاحبان كالا مسئول بوده و هرگونه خسارت بوجود آمده به عهده آنها مي باشد.

با خريد اين بيمه نامه متصديان حمل و نقل مي توانند مسئوليت خود را در قبال صاحبان كالا و ارسال كنندگان تحت پوشش قرار دهند. بديهي است خسارت وارده به بار در بيمه هاي باربري و مسئوليت متصدي حمل و نقل در اين بيمه نامه تحت پوشش قرار خواهد گرفت .

 

انواع بيمه‌هاي مسئوليت حمل ونقل كه در حال حاضر ارائه مي گردند عبارتند از:

الف- بيمه مسئوليت مدني شركتهاي حمل و نقل بين المللي كالا از طريق جاده سي. ام.آر

ب- بيمه مسئوليت مدني شركتهاي حمل و نقل بين المللي كالا براساس شرايط بارنامه هاي فياتا (ف.بي.آي)

پ- بيمه مسئوليت مدني متصديان حمل و نقل داخلي

ت- بيمه مسئوليت مدني متصديان حمل و نقل هوايي (داخلي ـ بين‌المللي)

 

5- مسئولیت مدنی تولیدگنندگان محصول و کالا

به موجب اين بيمه نامه شركت بيمه متعهد مي شود خسارات جاني يا مالي وارد به مصرف كنندگان و اشخاص ثالث را كه ناشي از كيفيت نامطلوب كالاي توليدي و عرضه شده توسط توليد كننده است، جبران نمايد. در اين بيمه نامه خسارات وارد به خود كالا نیز تحت پوشش مي باشد. اين بيمه نامه مخصوص توليد كنندگان كالا بوده و محصولات غذايي ، شيميايي ، دارويي و بهداشتي را پوشش نمی‌دهد.

 

انواع بيمه هاي مسئوليت تولید کنندگان کالا ـ کیفیت ناشی از محصول كه در حال حاضر ارائه مي گردند عبارتند از:

الف- بيمه مسئوليت توليدكنندگان عايقهاي رطوبتي

ب- بيمه مسئوليت توليدكنندگان كپسولهاي آتش نشاني

پ- بيمه مسئوليت توليد كنندگان دستگاههاي فيزيوتراپي

ت- بيمه مسئوليت توليد كنندگان جرثقيل هاي سقفي

ث-بيمه مسئوليت توليد كنندگان لوله هاي آبرساني (P.V.C و شبكه آبياري و ...)




:: موضوعات مرتبط: بیمه مسئولیت مدنی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1729
ن : روستایی
ت : 19 / 9 / 1398
.
مطالب مرتبط با این پست

موضوعات
دسته بندی محصولات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی